måndag 8 maj 2017

VAL

VAL står för vidareutbildning av lärare och är precis som det låter en utbildningsväg öppen för de som redan är verksamma som lärare. Har man inte en lärarexamen för den skolform där man är verksam så kan man inom VAL-projektet komplettera sina studier så att man når en behörighetsgivande examen. Man kan läsa maximalt 120 hp i VAL och det är relativt vanligt att lärare som har ämnesbehörighet genom tidigare studier läser i princip motsvarigheten till KPU inom projektet. Men det är även möjligt att läsa in ämneskunskaper om det skulle behövas. Blir man antagen till VAL så upprättas en individuell studieplan där det framgår vad som saknas till examen. Vad jag förstått så kan man i vissa fall även tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet för att slippa göra VFU. Utbildningen är vanligtvis på distans och halvtid.

Antagningskraven för VAL är lite olika beroende på vilken av projektets målgrupper man hör till. För mig skulle både gruppen "yrkeslärare" och gruppen "verksam lärare utan lärarexamen och arbetat kortare tid än åtta år" kunna vara aktuella. Men båda dessa känns lite tveksamma för mig behörighetsmässigt.

För målgruppen yrkeslärare gäller att den som "arbetat som lärare i ett eller flera yrkesämnen i gymnasieskolan kortare tid än åtta år (i regel lägst två år halvtid), är också välkommen att ansöka till VAL". Jag har ju arbetat som lärare i ett yrkesämne (dator- och kommunikationsteknik), däremot kommer jag i dagsläget inte riktigt upp i två år halvtid, så här handlar det om hur man ska tolka "i regel". Hur som helst har jag inte ansökt som yrkeslärare till i höst, mestadels eftersom VAL för yrkeslärare bara startar på vårterminen på Högskolan Dalarna (som är min närmaste VAL-anordnare).

För målgruppen "verksam lärare utan lärarexamen" så är reglerna i princip de samma förutom att VAL-projektets officiella hemsida mer kategoriskt säger "lägst två år" som erfarenhetsgräns. Inget "i regel" och inget "halvtid" alltså, vilket gör det ännu otydligare vad de egentligen menar. Jag ställde tidigare frågan till någon som borde veta och fick då svaret att två-årsgränsen egentligen inte alls finns utan vad det handlar om är att två är som lärare är gränsen för att få en "validerad arbetslivserfarenhet" som ersätter VFU. Man kan alltså börja utbildningen ändå, förutsatt att man blir antagen, sen när det är dags för examen är det däremot bra att ha de där två årens erfarenhet. Men det verkar också här som att de olika lärosätena gör egna bedömningar som kan skilja sig åt ganska mycket. Enligt de inofficiella besked jag fått verkar det däremot inte vara något problem att söka VAL med programmering som ämne trots att det inte är något "riktigt" skolämne.

Så, efter att ha rådgjort med kollegor och chefer, har jag nu sökt VAL till hösten. Återstår att se om jag bedöms behörig och i så fall om jag blir antagen. Besked kommer tidigast om en månad eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar