torsdag 27 april 2017

"Datalärare"

Ganska ofta händer det att folk frågar vad jag gör nuförtiden. Jag brukar för det mesta svara att jag är datalärare på gymnasiet. Det är dock inte riktigt sant. Eller i alla fall inte mycket mer sant än att jag är kartritare eller att jag sysslar med aktie- och bostadsaffärer.

Till att börja med så finns det ju inget som heter "datalärare" på gymnasiet eftersom det inte finns något ämne som heter "data". I slutet av 1900-talet när jag själv gick på gymnasiet så hade vi faktiskt "datakunskap" på schemat, men två stora och ett antal mindre skolreformer senare så är situationen en annan. Mer korrekt skulle nu vara att säga att jag sådär påt ungefär är gymnasielärare på teknikprogrammets inriktning informations- och medieteknik i kursen "Programmering 1" inom ämnet "Programmering" och i kursen "Datorteknik 1a" inom ämnet "Dator- och kommunikationsteknik". Krångligt? Vänta bara...

Tyvärr finns det ju ytterligare ett litet men. Som min förra chef uttryckte det på min sista arbetsdag: "vi får tacka dig för att du räddade oss i en svår situation och så hoppas vi att du någon gång kan bli riktig lärare också". Med "riktig" lärare så menade han alltså en behörig och legitimerad sådan. För verkligheten är ju att bara behöriga lärare (med vissa undantag) får tillsvidareanställas. Nu nästan ett år senare så har jag i princip bestämt mig för att jag ska försöka bli en sån där riktig lärare. I teorin borde det vara enkelt, man läser bara en datalärarutbildning på högskolan, men i verkligheten visar det sig finnas massor av förutsedda och oförutsedda problem man kan stöta på. Tanken med den här bloggen är att dokumentera hur man ska göra för att bli datalärare, både utgående från min personliga situation och från en mer allmän synvinkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar